Açıklama
Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşundan 1980’e kadar olan dönemde modernleşme çabaları çerçevesinde sanatın nasıl evrildiğini ve devlet politikalarının sanat üzerindeki etkilerini inceler.
Ortam: Online ve ya Yüzyüze seçenekleri ile
Tarih: 13, 20, 27 Şubat, 6 Mart Perşembe, Saat: 19.30-21.30,
Eğitmen: Arda Can Özsu
Buluşma Noktası: Atölye serisi Maçka Cad. Narmanlı Apt. No 24. Kat 2. “Bilge Alkor Koleksiyon Evi”. Teşvikiye/Şişli’de yüz yüze ve online seçenekleri ile gerçekleşecektir. Derslerin kaydı alınıp süreli olarak tarafınıza iletilecektir. Yüz yüze ve online katılım için farklı fiyatlandırma yapılmıştır.
Bu modül, Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşundan 1980’e kadar olan dönemde modernleşme çabaları çerçevesinde sanatın nasıl evrildiğini ve devlet politikalarının sanat üzerindeki etkilerini inceler. Yeni kurulan Cumhuriyet’in sanatı ulus inşasında bir araç olarak kullanmasından, sanat eğitiminin yeniden yapılandırılmasına; devletin sanatı destekleme politikalarından özel sektöre geçiş sürecine kadar, dönemin sanatsal gelişimi ayrıntılı bir şekilde ele alınır. Yerel ve gayrimüslim sanatçıların katkıları, dönemin sanat tarzları ve oluşan yeni sanat piyasası da bu modülün kapsamındadır.
Bu eğitimde İbrahim Çallı, Mihri Müşfik, Namık İsmail, Hale Asaf, Zeki Kocamemi, Fahrünnisa Zeid, Bedri Rahmi Eyüboğlu ve Semiha Berksoy gibi önemli sanatçıların eserleri ve Cumhuriyet dönemi sanatı üzerindeki etkileri de derinlemesine incelenecektir.
- Hafta: Cumhuriyet’in İlk Yıllarında Sanat ve Ulus İnşası
Cumhuriyet’in ilanıyla birlikte, sanatta ulusal kimlik arayışları öne çıkmıştır. Sanat, yeni devletin modernleşme projeleri doğrultusunda bir toplum inşa aracı olarak kullanılırken, hem yerel hem de gayrimüslim sanatçılar bu süreçte önemli katkılarda bulunmuştur. Bu hafta, devletin sanatı ulusal bir kimlik yaratma amacıyla nasıl şekillendirdiğini ve ilk yıllardaki sanatsal yönelimleri ele alacağız.
Öne Çıkan Sanatçılar: İbrahim Çallı, Mihri Müşfik
- Hafta: Güzel Sanatlar Akademisi ve Sanat Eğitiminde Yenilikler
Cumhuriyet dönemiyle birlikte Güzel Sanatlar Akademisi, sanat eğitiminde yenilikler yaparak sanatçılar için önemli bir eğitim merkezi haline gelmiştir. Akademide verilen eğitimle birlikte akademik sanat anlayışı gelişirken, Türk sanatında modernleşme çabaları da bu kurumda şekillenmeye başlar. Bu haftada, devletin sanat eğitimine verdiği desteği, bu akademinin Türk sanatının modernleşmesindeki rolünü ve eğitimdeki dönüşümleri inceleyeceğiz.
Öne Çıkan Sanatçılar: Namık İsmail, Hale Asaf
- Hafta: Atatürk’ün Sanata ve Sanatçıya Verdiği Değer ve Sanat Hareketleri
Atatürk, sanatı toplumsal bir dönüşüm aracı olarak görmüş ve sanatın gelişimini teşvik etmiştir. Bu haftada, Atatürk’ün sanata verdiği önemin yanı sıra D Grubu gibi modern sanat akımlarını ve bu akımların Türkiye’deki modern sanat anlayışını nasıl etkilediğini ele alacağız. Atatürk’ün sanata yönelik vizyonu, Türkiye’de modern sanatın şekillenmesinde nasıl bir rol oynamıştır? Bu sorulara yanıt arayacağız.
Öne Çıkan Sanatçılar: Zeki Kocamemi, Fahrünnisa Zeid
- Hafta: Orta Cumhuriyet Döneminde Sanatın Toplumla Bütünleşmesi ve Sanat Piyasasının Oluşumu
Cumhuriyet’in orta döneminde, devletin sanatı destekleme politikalarının yanı sıra, sanatın topluma yayılması ve özel sektörün sanat piyasasında etkin olmaya başlaması dikkat çekicidir. Resim, heykel ve mimari alanlarda geleneksel ile modernin buluşma çabalarıyla birlikte toplumda sanata olan ilgi artmıştır. Bu hafta, dönemin sanat tarzlarını, sanatta devlet politikalarının etkisini, özel sektörün sanata katkılarını ve sanat piyasasının gelişimini inceleyerek Cumhuriyet dönemindeki sanatsal dönüşümü analiz edeceğiz.
Öne Çıkan Sanatçılar: Bedri Rahmi Eyüboğlu, Semiha Berksoy
Eğitmen Bilgi: Arda Can Özsu
Hacettepe Üniversitesi Sanat Tarihi Bölümünde “Osmanlı ve Cumhuriyet Modernleşmesinde Gayrimüslim Sanatçılar” başlıklı yüksek lisans tezini yazdı. 2016’da kentsel değişim ve dönüşümü abisi Öncü Özsu’yla irdeledikleri “Özsu Evi: Hamamönü’nün Sosyokültürel Tarihi Üzerine Bir Deneme” adını taşıyan belgesel çalışmalarını Koç Üniversitesi VEKAM desteğiyle çektiler. Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesinde dersler vermekte. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesinde Batı Sanatı ve Çağdaş Sanatlar Anabilim Dalında Doktora programında tez aşamasında devam etmekte. 2022’de Fırat Şenol ile birlikte Bein İZTV’de İstanbul’un kent belleğine eğilen 13 bölümlük “Hafıza Durakları” belgeseline, 2024’te ise bu kez Fırat Şenol ve Seren Erciyas’la “Ankara Hafıza Durakları” belgeseline ve Luys TV’de “Portreler” başlıklı kültür sanat programına danışmanlık yaptı. Özsu, AICA (Uluslararası Sanat Eleştirmenleri Derneği) üyesidir.